Det är en mycket
obehaglig situation som råder i dagsläget, jag gjorde min värnplikt 1982-83
när det var en likartad situation som nu med ubåtskränkningar och under samma hot från i
huvudsak Ryssland. Vi tränade med de ryska GRU Spetsnatz specifikt i
åtanke, när vi hade ansvar för kuppförsvaret och för säkerheten
i Stockholm. Då tar man det på allvar när man står där med en
skarpladdad AK-4, färdig att på order skjuta tillbaka på en annan
nations soldater.
Det är klart hög
tid att göra något annat än att sitta och titta på, det gjorde vi
inte på 1980-talet och det minskade antalet besvär i en betydande
utsträckning.
Det kan mycket väl
vara både en infiltration, som att det kan vara en exfiltration
efter utfört uppdrag. Vi tränade på för att sättas in mot så
kallade diversionsstyrkor, då som nu kan det vara ryska GRU
Spetsnatz. Det är samma typ av krigföring som idag benämns för
att vara ett hybridkrig.
Den
påverkansoperation Ryssland använder idag tycker jag blir mycket
tydlig ur en politisk kontext, där vi synbart backar undan från ett
eventuellt och nödvändigt medlemskap i NATO och därmed en
eventuellt betydligt stabilare hållning. Till och med en eventuell
diskussion och utredning kan anses vara för mycket och för farligt,
när det kommer att innebära ett medlemskap enligt Wallström. Det
om något är en farlig påverkan av en annan nation, som inte är
vänligt inställd utan kan flippa när som helst och faktiskt utan
en påtaglig anledning gå till anfall.
Vad vi nu har är
ett allt mer splittrat och polariserat politisk Sverige, det är
precis vad Ryssland har eftersträvat med sitt hybridkrig och det ur
deras synpunkt det eftersträvansvärda resultatet. Det minskar inte
faran för ett riktigt krig när det snarare ökar risken, när det
är vad Ryssland och deras allierade tycker är den rätta politiska
vägen att gå.
För att förstå
politiken bakom den Ryska, är det fördelaktigt att studera det
pågående kriget de har mot Ukraina och hur ett hybridkrig ter sig i
praktiken. Vi kan se det även i hur vi fattar politiska beslut, i
utrikes och försvarsfrågor.
Det har varit mycket våldsamma raketanfall mot civila bostadsområden i staden Mariupol i Ukraina med enbart civila dödsfall,
faller Mariupol öppnas en landkorridor för Ryssland till Svarta
havet. Den korridoren skulle då gå via Odessa och Transnistrien till Krim, som Ryssland
invaderade och annekterade under förra året. Redan då stod det
klart på ett tidigt skeende av det ryska anfallskriget mot Ukraina, att det var den utvecklingen som var på
gång och nu ser vi det inträffa utan att någon egentligen reagerar.
Internationellt
fördöms anfallen med raketartilleri mot den ukrainska orten
Mariupol som utfördes under lördagen den 24/1-15, där riktas det
nu direkta uppmaningar till Ryssland att ta sitt faktiska ansvar. Det
är ju trotts allt Ryssland som via sin uppbackning av den ryska
milisen lokalt, med både materiel och egen trupp inne i Ukraina där
de driver sitt destabiliseringskrig mot den sittande och lagliga
regimen i Kiev. Anfallen mot Mariupol kan mycket väl vara ett brott
mot mänskligheten, när det riktades tre stycken raketanfall under
dagen mot civila bostadsområden.
Ryssland har blockerat ett fördömande av de brutala raketattackerna mot civila bostadsområden i Mariupol, det är i sig inte konstigt när Ryssland dels har egen trupp och dels försörjer de milisförband som har orsakat förödelsen i Mariupol, under den dagen var det sammanlagt tre stycken raketanfall mot orten och enligt källor på plats ska raketanfallen ha startats på nytt redan under samma dag, tills det blev allt för uppmärksammat över vad som pågick, då som förs avbröt de ryska lojalisterna anfallen.
Ryssland förhindrar
Minsköverenskommelsen från tidigare från att fungera och ta
effekt, de eskalerar kriget mot Ukraina, genom att blockera
händelserna i Mariupol och därmed även sitt ansvar
i att de försörjer de milisstyrkor som utförde anfallen med både
medel, materiel, utbildning och även med egna soldater. Om
Minsköverenskommelsen faller är riskerna inte enbart en eskalering
av kriget mot Ukraina, men även för en spridning, när det öppnar
för Ryssland att fortsätta sitt hybridkrig inom sin intressesfär.
För att kunna
balansera upp den ryska mobiliseringen av tung krigsmateriel in till
de ryska styrkorna och den ryska milisen i Ukraina, måste mer tung
utrustning placeras ut i östra Europa.
Det vi ser är inte
en de eskalering enligt Minskfördraget, det är en upptrappning och
eskalering av situationen. Därmed blir det även en eskalering av
den säkerhetspolitiska situationen runt hela Baltikum och Östersjön,
det vill säga utefter hela vår Östersjökust, Gotland och även
Öresund.
Det är en
förutsättning med bra grundläggande kunskaper för att kunna
förstå sin omgivning och därmed kunna fatta riktiga beslut, vilka
inte är för ideologiskt färgade av ett politiskt program.
Politiska program är inte fakta, de är riktlinjer över den politik
man önskar bedriva. Att försöka ombilda verkligheten efter det
politiska programmet, är redan på förhand dömt till att
misslyckas.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar